Nyhet høsten 2019 - Kurs i Bekymringsmestring

02.09.2019 13:43

Kurs i Bekymringsmestring

// NESTE KURS STARTER I OKTOBER 2019 //
Kurs i bekymringsmestring ble utviklet av psykologene Serina Vorland og Eirik Sollie i 2015. Etter den tid har de korset flere hundre mennesker og sertifisert mange kursholdere. De kvalitetssikrer kurset kontinuerlig så de får med det beste av det beste til enhver tid.
 
Kurs i bekymringsmestring er et tilbud til deg som opplever å være plaget av angst, bekymringer og/eller stress, og som vil ha en mer avslappet hverdag. 
 
Kurset er bygget på prinsipper fra metakognitive-, emosjonsfokuserte- og mindfulnessbaserte terapiretninger og består av 25 timers undervisning fordelt over 10 samlinger, der den 10. samligen er 4-8 uker etter den 9.
 
I løpet av kurset kan du forvente å lære om hva angst og bekymring er, og du vil få mulighet til å utforske om det å bekymre seg virkelig er utenfor din kontroll. Du vil lære hensiktsmessige måter å håndtere bekymringer på, og lære deg å kjenne igjen uhensiktsmessige håndteringer. Du vil lære å skille mellom bekymringer og reelle problemer, og hvordan du kan løse reelle problemer på en effektiv måte. 
 
Du vil oppdage hvordan dine tolkninger av situasjoner kan påvirke hva du føler, hvordan du handler, og du lærer å utforske om tankene dine alltid er sanne.
 
Du vil lære hvordan du kan gi slipp på bekymringer. Du vil lære enkel mindfulness/tilstedeværelse og du vil bli oppmerksom på væremodus eller gjøremodus, og hvordan du kan være tilstede i øyeblikket - aktiv tilstedeværelse.
 
Du vil lære å kjenner på, og ta hensyn til dine egne behov og ønsker og gi uttrykk for det. Du vil lære grensesetting for deg selv og for de rundt deg, og du vil lettere tåle ubehagelige følelser og kroppsfornemmelser. 
 
Først og fremst åper jeg at du lærer å bli mer glad i seg selv og mestrer livet med mer glede og energi.
 
Temaene på kurset er:
Samling 1
Tema 1: Hva er kurs i bekymringsmestring
Tema 2: Hva er angst?
Tema 3: Hva er det egentlig vi gjør når vi bekymrer oss?
 
Samling 2
Tema 4: Er det at du bekymrer deg utenfor din kontroll?
Tema 5: Bruker du noen uhensiktsmessige strategier?
Tema 6: Er det mulig å utsette å bekymre seg?
 
Samling 3
Tema 7: Er det nyttig å bekymre seg?
Tema 8: Hvordan kan du effektivt løse problemer?
 
Samling 4
Test deg selv; Er du en aktiv eller passiv kursdeltaker?
Tema 9: Hvordan kan dine tolkninger påvirke hva du føler og gjør?
Tema 10: Hvilke tankefeller går du i?
Tema 11: Hvordan påvirker dine tidligere erfaringer dine antakelser og deg selv og verden?
 
Samling 5
Tema 12: Hvordan kan du gi slipp på bekymringer?
Tema 13: Hvordan kan pusten hjelpe deg til å falle til ro her og  nå?
Tema 14: Vil du være med på et meditasjonsprosjekt?
 
Samling 6
Tema 15: Erdu, eller gjørdu?
Tema 16: Hvordan sette tydelige grenser for deg selv?
 
Samling 7
Tema 17: Hva kan følelsene dine fortelle deg?
Tema 18: Flykter du fra følelsene dine?
Tema 19: Hvordan kan du komme mer i kontakt med følelsene dine?
 
Samling 8
Tema 20: Hvordan kan du bli mer glad i deg selv?
Tema 21: Er du villig til å tåle uforutsigbarhet og usikkerhet?
 
Samling 9
Tema 22: Hva har du lært?
Tema 23: Hva vil du arbeide med videre?
 
Samling 10
Oppfølgingssamling 4-8 uker etter forrige samling
 
Alle deltakerne vil gjennom hele kursperioden få tilbud om individuell oppfølging på telefon og mail på saker som er relatert til kurs og hjemmeoppgaver.
 
Gruppene vil bestå av 4-8 deltakere.
 
Introduksjonspris kr 4 979,- som inkluderer kursbok og forfriskninger.
 
Påmelding til: grace@graceadelaide.no eller sms til: 930 07 405
Kursholder, Grace Adelaide Andersson, er sertifisert av psykolog Serina Vorland
 
Link til Bekymringsmestring.com